22 листопада 1960 з конвеєра Запорізького заводу «Комунар» на Україні (пізніше був перейменований в «Запорізький автомобілебудівний завод») зійшла перша партія автомашин «Запорожець» - ЗАЗ-965.
В СРСР авто «Запорожець» було популярним за рахунок умовної дешевизни, він коштував в два рази ДЕШЕВШЕ жигулів і втричі волги.
ЗАЗ був єдиним авто в Радянському союзі, який також випускався зі зміненими для інвалідів механізмами управління. Такі версії в народі іменували «інвалідки» і поширювалися вони через органи соцзабезпечення між інвалідів всіляких категорій.
Майже будь-яке покоління «Запорожців» серед народу отримувало своє прізвисько: ЗАЗ-965 за характерну форму кузова іменували «горбатим», а наступне покоління ЗАЗ-966 та ЗАЗ-968 за виступаючі збоку повітрозабірники прозвали «вухастими». Прибравши повітрозабірники на ЗАЗ-968М , автомашину тут же назвали «мильницею».
Цікаво, що головним прототипом ЗАЗ-965 був Фіат 600, як мінімум щодо сукупного дизайну кузова, частково - вільної пружинної задньої підвіски, рульового механізмами і трансмісії.
Випускалися також експортні варіанти (навіть з кермом праворуч, для держав третього світу, де лівосторонній рух) - ЗАЗ-965Е, ЗАЗ-965АЕ, ЗАЗ-966Е, ЗАЗ-968Е і ЗАЗ-968АЕ. Вони мали торгове позначення Jalta («Ялта») або ж «Eliette» і виділялися від базових моделей поліпшеними споживчими якостями.
Усього з 1960 по 1994 рік на ЗАЗі було випущено більше 3 млн. «Запорожців».
У наслідку розпаду СРСР, в умовах сукупного фінансового занепаду, ЗАЗ в 1994 році перестав випускати «Запорожців».
Останні роки колекціонери раритетних автомашин стали скуповувати запорожці, наприклад вартість «горбатого» запорожця складає в межах 3000 євро.
Немає коментарів:
Дописати коментар